onsdag 16 januari 2019

Exempel på att "tänka om" kring arbetsätt

Åsa Nykvist beskriver i ett blogginlägg hur hon och hennes kollegor efter en djupare analys av elevernas resultat bestämt sig för att förändra sin organisering kring klasserna.

"Numera ser jag eleverna i flera olika situationer i olika ämnen. Jag ser fler utvecklingsmöjligheter men också fler styrkor hos eleverna. Då kan jag lättare planera för en tillgänglig lärmiljö. När jag ”resursar” i matematik fokuserar jag, efter konsulterande med min kollega, på de elever som ÄNNU inte förstått visst element som de arbetat med. Även de elever som känner att de ännu inte är säkra på om de behärskar momentet repeterar med mig, och därav är gruppen flexibel. Detta arbetssätt öppnar upp för min kollega att kunna utmana de elever som redan behärskar momentet och ger möjlighet till repetition för de elever som behöver mer träning."

LÄNK

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar