tisdag 19 mars 2019

Uppföljning av digitaliseringsstrategin

Skolverket har nu genomfört en första uppföljning av digitaliseringsstrategin för skolväsendet.

Skolverket sammanfattar uppföljningen så hör

Uppföljningen pekar sammantaget på vikten av att huvudmän och rektorer utvecklar det strategiska ledarskapet kring digitalisering och lyfter in digitaliseringen som en del i det systematiska kvalitetsarbetet. De viktigaste resultaten från uppföljningen är: 

  • Digitaliseringen har fått större genomslag i högstadiet och gymnasieskolan när det gäller tillgången till digitala verktyg i skolarbetet, men även i vilken utsträckning lärare arbetar med att utveckla elevers digitala kompetens. 
  • Läroplanernas nya delar om digital kompetens är kända av rektorer och lärare, men förskolepersonal och lärare upplever ett behov av att utveckla sin digitala kompetens, till exempel inom programmering. 
  • Tillgången till teknisk och pedagogisk support varierar i förskolor, skolor och kommunal vuxenutbildning och många saknar en uppkoppling med kapacitet att genomföra digitala nationella prov

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar