torsdag 28 februari 2019

Forskningssammanställning: Språk- och kunskapsutvecklande undervisning i det flerspråkiga klassrummet

Skolforskningsinstitutet har kommit med ytterligare en systematisk forskningsöversikt. Denna gång är ämnet "Språk- och kunskapsutvecklande undervisning i det flerspråkiga klassrummet".

Sammanställningen visar bland annat:

Forskningen visar att användningen av flerspråkiga elevers förstaspråk och vardagliga erfarenheter kan underlätta för eleverna, både när de ska delta i gemensamma samtal och för att förstå det naturvetenskapliga innehållet. De naturvetenskapliga begrepp som tas upp i undervisningen har utvecklats i ett sammanhang som skiljer sig från det vardagliga. Därför är det inte självklart för eleverna att använda sig av begreppen.
Forskningen visar exempel på hur läraren kan använda elevernas förstaspråk. Arbete i par eller i små grupper kan bidra till ett aktivt deltagande i klassrumsinteraktionen och ha en positiv inverkan på förståelsen, framför allt om de flerspråkiga eleverna tillåts tala sitt förstaspråk.
Forskningen visar att en koppling mellan vardags- och ämnesspråk i syfte att uppnå en varaktig och djup förståelse för ämnet kan ha ett värde. Exempel på hur en sådan koppling byggs upp kan handla om att fokusera på hur termer och begrepp hänger samman, det vill säga på tematiska mönster. Att läraren med andra mer naturvetenskapligt korrekta ord upprepar vad eleverna säger kallas revoicing, och det kan också öka kvaliteten på klassrumsinteraktionen.
 Forskningen visar att den naturvetenskapliga betydelsen av vardagliga begrepp kan vara extra svårtillgänglig för flerspråkiga elever och därmed vilseleda dem. Vad gäller argumentation framgår det att det är viktigt att undervisningen fokuserar på både själva uppbyggnaden av argumentet med tes och belägg, och på hur argumentet kommuniceras i interaktionen med en motpart.

Information
Sammanfattning
Informationsblad
Fullständig rapport 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar