Kristina Persson bloggar i Svedala. Hon har berättat om hur hon använder bedömningsmatriser för att arbeta formativt vid skriftliga prov.
"Innan eleverna skrev provet gick jag igenom varje uppgift kopplat till matrisen. Jag förklarade och förtydligade vad som krävdes för att nå de olika kvalitativa nivåerna. Eleverna hade sedan även matrisen som stöd när de gjorde uppgifterna på provet och kunde gå igenom uppgiften och göra en självbedömning i matrisen innan de lämnade in. När eleverna fick tillbaka bedömningsmatrisen hade jag även skrivit till på några uppgifter vad det var som skulle finnas med i deras svar på uppgifterna." (Kristina Persson, Förstelärare bloggar)
Hon hänvisar också till en artikel på "Forskning för skolan" som Skolverket har.
"I en bedömningsmatris uttrycks förväntningar på elevuppgifter genom kriterier och beskrivningar av kvalitativa nivåer. De kan används som bedömningsstöd av läraren när komplexa uppgifter skall bedömas men de kan även användas av eleverna i arbetet med uppgiften." (Skolverket)
Kristina blogg är HÄR
Skolverket sida om bedmömningsmatriser HÄR
I bloggen hittar du instruktioner, tips och idéer så att du på bästa sätt kan använda digitaliseringens möjligheter i ditt dagliga arbete med barn och unga. Efter som G Suite for Education är nytt för oss alla i Söderköpings Kommun kommer mycket att handla om det. Kanske kan andra från andra professioner och Kommuner också hitta något matnyttigt.
onsdag 31 januari 2018
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
-
Efter att de nya allmänna råden om Betyg och betygsättning släpptes häromdagen har diskussioner på sociala medier tagit fart. Niklas Mörk ha...
-
Lisa och Felicia som har PRAO har producerat en kort film med hjälp av Stop Motion Studio på iPad. Snyggt jobbat!
-
I höst erbjuds all personal, med fokus på skola, workshops om digitalisering. Det kommer ges workshops regelbundet och i samband med stu...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar