onsdag 31 januari 2018

Bedömningsmatriser

Kristina Persson bloggar i Svedala. Hon har berättat om hur hon använder bedömningsmatriser för att arbeta formativt vid skriftliga prov.

"Innan eleverna skrev provet  gick jag igenom varje uppgift kopplat till matrisen. Jag förklarade och förtydligade vad som krävdes för att nå de olika kvalitativa nivåerna. Eleverna hade sedan även matrisen som stöd när de gjorde uppgifterna på provet och kunde gå igenom uppgiften och göra en självbedömning i matrisen innan de lämnade in. När eleverna fick tillbaka bedömningsmatrisen hade jag även skrivit till på några uppgifter vad det var som skulle finnas med i deras svar på uppgifterna." (Kristina Persson, Förstelärare bloggar)

Hon hänvisar också till en artikel på "Forskning för skolan" som Skolverket har.

"I en bedömningsmatris uttrycks förväntningar på elevuppgifter genom kriterier och beskrivningar av kvalitativa nivåer. De kan används som bedömningsstöd av läraren när komplexa uppgifter skall bedömas men de kan även användas av eleverna i arbetet med uppgiften." (Skolverket)

Kristina blogg är HÄR
Skolverket sida om bedmömningsmatriser HÄR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar