Söderköping
kommuns lärresurser
På en egen site
finns nu en början på att samla digitala lärresurser som vi har licens på
eller som är gratis att använda.
Kom gärna med tips och idéer om du har någon bra tjänst
som kan delas med andra.
|
Tabellinlärning
med digitala lärresurser
Förstelärarna i Svedala kommun har en blogg med
återkommande bra inlägg. Senast om digitala metoder för tabellinlärning i
matematiken.
”Hur kan man då göra för att få eleverna att anstränga sig
att lära sig multiplikationstabellerna? Vad är nyckeln till framgångsrik
tabellträning?
”Repetitio est mater studiorum”= repetition är
kunskapens moder
Så enkelt är det men det måste göras systematiskt!”
(Förstelärare bloggar, Svedala kommun)
|
Digitala
lärresurser:
http://www.whiteboard.fi
– En tjänst där varje elev kan skriva på en digital whiteboard som du som
lärare kan se på din dator.
|
GDPR och skolan
EU har beslutat om en ny dataskyddsförordning som träder i
kraft under våren. Är du nyfiken på hur den påverkar dig som personal i
skolan? SKL har skrivit frågor och svar i ämnet:
|
Träna på GSE
Google har ett eget träningscenter för användandet av
deras tjänster i undervisning. Det heter Edu Training Center.
|
Formativ
bedömning av texter
Skolverket har skrivit en forskningssammanfattning om
formativ bedömning av texter.
”Tydlig, förklarande och vägvisande – så vill elever att
respons på texter ska vara. Många lärarkommentarer i texter är av det slaget,
men långt ifrån all respons är det. Det visar den studie som Agnete Andersen
Bueie har gjort om elevers uppfattningar om nyttan med respons på texter”
(Forskning för skolan, Skolverket)
|
Användning av
talsyntes
Anna Eva Hallin har skrivit ett bra inlägg om användning
av talsyntes på sin blogg.
”Grunér, Hedenius och Östberg (2017) undersökte hur
användandet av talsyntes påverkade läshastighet och förståelse av text
jämfört med egen högläsning, hos yngre och äldre elever med dyslexi. Det som
jag tycker var särskilt intressant med denna studie var att de också tittade
på vilka elever som hade störst nytta av att använda talsyntes: avseende hur
god textförståelsen var utan talsynteshjälp, koncentrationsförmåga, samt egen
upplevelse av talsyntesanvändning.” (Sprakforskning.se)
|
Digitala
lärresurser i matematik
Skolverkets omvärldsblogg sammanfattar Skolforskningsinstitutets översikt om digitala lärresurser på ett bra sätt. Rekommenderad läsning för alla som undervisar i matematik! "I mitten av november presenterade Skolforskningsinstitutet en systematisk forskningsöversikt om digitala lärresurser i matematikundervisningen. Syftet är att öka förståelsen för hur digitala lärresurser kan stimulera barns och ungdomars kunskapsutveckling i matematik. Forskningsöversikten består av två delar: en som rör förskolan och en som rör grund- och gymnasieskolan." (Skolverkets omvärldsblogg) |
I bloggen hittar du instruktioner, tips och idéer så att du på bästa sätt kan använda digitaliseringens möjligheter i ditt dagliga arbete med barn och unga. Efter som G Suite for Education är nytt för oss alla i Söderköpings Kommun kommer mycket att handla om det. Kanske kan andra från andra professioner och Kommuner också hitta något matnyttigt.
måndag 8 januari 2018
Omvärldsbevakning #1
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
-
Efter att de nya allmänna råden om Betyg och betygsättning släpptes häromdagen har diskussioner på sociala medier tagit fart. Niklas Mörk ha...
-
Lisa och Felicia som har PRAO har producerat en kort film med hjälp av Stop Motion Studio på iPad. Snyggt jobbat!
-
I höst erbjuds all personal, med fokus på skola, workshops om digitalisering. Det kommer ges workshops regelbundet och i samband med stu...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar