måndag 8 januari 2018

Omvärldsbevakning #1

Söderköping kommuns lärresurser

På en egen site finns nu en början på att samla digitala lärresurser som vi har licens på eller som är gratis att använda.

Kom gärna med tips och idéer om du har någon bra tjänst som kan delas med andra.








Tabellinlärning med digitala lärresurser

Förstelärarna i Svedala kommun har en blogg med återkommande bra inlägg. Senast om digitala metoder för tabellinlärning i matematiken.

”Hur kan man då göra för att få eleverna att anstränga sig att lära sig multiplikationstabellerna? Vad är nyckeln till framgångsrik tabellträning?

”Repetitio est mater studiorum”= repetition är kunskapens moder

Så enkelt är det men det måste göras systematiskt!”
(Förstelärare bloggar, Svedala kommun)

Digitala lärresurser:


http://www.whiteboard.fi – En tjänst där varje elev kan skriva på en digital whiteboard som du som lärare kan se på din dator.



GDPR och skolan


EU har beslutat om en ny dataskyddsförordning som träder i kraft under våren. Är du nyfiken på hur den påverkar dig som personal i skolan? SKL har skrivit frågor och svar i ämnet:


Träna på GSE


Google har ett eget träningscenter för användandet av deras tjänster i undervisning. Det heter Edu Training Center.







Formativ bedömning av texter


Skolverket har skrivit en forskningssammanfattning om formativ bedömning av texter.

”Tydlig, förklarande och vägvisande – så vill elever att respons på texter ska vara. Många lärarkommentarer i texter är av det slaget, men långt ifrån all respons är det. Det visar den studie som Agnete Andersen Bueie har gjort om elevers uppfattningar om nyttan med respons på texter” (Forskning för skolan, Skolverket)


Användning av talsyntes

 

Anna Eva Hallin har skrivit ett bra inlägg om användning av talsyntes på sin blogg.

”Grunér, Hedenius och Östberg (2017) undersökte hur användandet av talsyntes påverkade läshastighet och förståelse av text jämfört med egen högläsning, hos yngre och äldre elever med dyslexi. Det som jag tycker var särskilt intressant med denna studie var att de också tittade på vilka elever som hade störst nytta av att använda talsyntes: avseende hur god textförståelsen var utan talsynteshjälp, koncentrationsförmåga, samt egen upplevelse av talsyntesanvändning.” (Sprakforskning.se)

 

Digitala lärresurser i matematik


Skolverkets omvärldsblogg sammanfattar Skolforskningsinstitutets översikt om digitala lärresurser på ett bra sätt. Rekommenderad läsning för alla som undervisar i matematik! 

"I mitten av november presenterade Skolforskningsinstitutet en systematisk forskningsöversikt om digitala lärresurser i matematikundervisningen. Syftet är att öka förståelsen för hur digitala lärresurser kan stimulera barns och ungdomars kunskapsutveckling i matematik. Forskningsöversikten består av två delar: en som rör förskolan och en som rör grund- och gymnasieskolan." (Skolverkets omvärldsblogg)

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar