onsdag 10 oktober 2018

Att hålla svåra samtal

Cornelia Falkentoft från Svedala har skrivit ett blogginlägg om att leda samtal. Hon beskriver en metod som kallas SMART.
En metod som jag gillar kallas SMART vilket innefattar orden Specifikt, Mätbart, Accepterat, Realistiskt och Tidsatt. Ganska logiskt kan man tycka men ofta leder samtal till varken det ena eller andra. Bara faktumet att jag tänker SMART, ibland skriver ner bokstäverna som rubriker, som jag sedan gör stödanteckningar under, ger mig (och min hjärna) den trygghet jag behöver för att kunna få ut någonting positivt ur ett samtal och som låter mig hitta rätt formuleringar för att vända inställningen hos exempelvis en negativt laddad elev eller frustrerad förälder. (1larare.svedala.se)
Du hittar blogginlägget här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar